Mały pacjent u stomatologa.
Mali pacjenci to naprawdę szczególni klienci w gabinecie stomatologicznym. Tutaj ogromne znaczenie ma pierwsze wrażenie, często traktujemy dziecko jako „małego dorosłego” i zapominamy o lęku małego człowieka przed nieznanym.
Szczególnie duże znaczenie ma pierwsza wizyta w gabinecie stomatologicznym ponieważ taka wizyta ma znaczenie nie tylko zdrowotne ale przede wszystkim edukacyjne. To właśnie pierwsza wizyta małego pacjenta u dentysty kształtuje jego nastawienie do leczenia stomatologicznego, które niejednokrotnie pozostaje przez całe życie. Najważniejsze, aby maluch na początku poznał lekarza i cały personel, aby nabrać zaufania i zapewnić mu w przyszłości bezstresowe leczenie.
W ramach wizyty adaptacyjnej w gabinecie zaspokajamy ciekawość dziecka, możemy zademonstrować wyposażenie gabinetu stomatologicznego oraz wyjaśnić jak prawidłowo dbać o zęby. Ponadto można pozwolić dziecku na zapoznanie się z całym gabinetem. Wyjaśnić do czego służą konkretne materiały stomatologiczne lub narzędzia.
Wizyty adaptacyjne powinny być krótkie, nie trwające więcej niż 20 minut. Kolejne wizyty w zależności od wieku dziecka mogą trwać od 30 minut dla dzieci w wieku do 4 lat do maksymalnie 1 godziny dla dzieci powyżej 10 roku życia. Warto na pierwszą wizytę umówić się, kiedy nie ma żadnego problemu u dziecka, bo wtedy mamy pewność, że wszystko będzie dla malucha bezbolesne i będzie miało formę zabawy.
Małego pacjenta można nagrodzić upominkiem "Dzielny Pacjent", listę przykładowych podarunków znajdziesz w kategorii: Nagrody dla Dzielnego Pacjenta
Za powodzenie pierwszej wizyty dużą odpowiedzialność ponosi również rodzić. To właśnie on jako najbardziej zaufana dla malucha osoba powinien zadbać o to, aby nie stwarzać wokół wizyty w gabinecie atmosfery przepełnionej niepokojem. Ważne aby dziecko wiedziało, że dentysta to osoba, która dba o to aby nasze zęby były białe i zdrowe.
Na koniec jeszcze jedna rada dla rodziców – Nigdy nie straszmy dziecka dentystą!
Te i wiele innych drobnych aspektów wpływa na powodzenie leczenia i adaptacje naszych małych pacjentów. Tutaj najważniejsze są relacje mały pacjent – lekarz. :)